Oud-schrijfresidenten in de kijker: Jan Postma en Katharina Smets

Deze zomer gaan we voor de achtste keer met een nieuwe lichting schrijfresidenten naar Parijs. Maar hoe zou het eigenlijk zijn met onze oud-residenten? Wat ontstond er in Parijs en waar zijn ze nu mee bezig? In de kijker: Jan Postma en Katharina Smets
Door deBuren op 21 mei 2019
Tekst
Literatuur
© Marianne Hommersom

Jan Postma

 

Jan Postma nam in 2013 deel aan de schrijfresidentie. De residenten van deze tweede editie  kregen als opdracht om een minder bekend museum te bezoeken en daarover te schrijven. Jan liep langs in het Musée de la Magie dat, zo schrijft hij in Musée, veel minder spectaculair is dan je zou kunnen verwachten van een magiemuseum. In Een klein wolkje van onzinnigheid: over beelden en herinneringen. reflecteert hij over zijn wandelingen door de stad en vraagt hij zich af hoe betrouwbaar het geheugen eigenlijk is. ‘Dat was Parijs, want ik loog zo-even een waarheid.’ 

 

Terwijl hij deelnam aan de residentie schreef hij al met regelmaat essays over onder meer literatuur, fotografie en beeldende kunst voor literaire tijdschriften als De Gids, Das Magazin en De Groene Amsterdammer. Van 2013 tot 2015 was hij hoofdredacteur van het online tijdschrift Hard//hoofd (waarop ook zijn Parijstekst Musée verscheen) en in 2015 ging hij vast in dienst bij De Groene. Sindsdien houdt hij zich naast het schrijven bezig met groene.nl en de digitale ontwikkeling van het weekblad.

 

In het voorjaar van 2017 verscheen zijn essaybundel Vroege werken bij Das Mag, waarmee hij - net als Parijs-alumnus uit 2014 Simon(e) van Saarloos - genomineerd werd voor de Jan Hanlo Essayprijs 2019. Het zijn, naar eigen zeggen, ‘essays, maar ze neigen naar waargebeurde verhalen. Soms gebeurt er van alles, op andere momenten vrij weinig.’

© Marianne Hommersom

Katharina Smets

 

Ook radiomaker Katharina Smets ging die zomer van 2013 met ons naar Parijs. Ze trok op pad met haar opnametoestel en bracht een bezoek aan het Musée Dupuytren, een bizar overblijfsel uit de late 18e eeuw waarin anomalieën, buitenproportionele ziektes en deformaties uit een tijd die we nu niet meer kennen centraal staan. Tijdens de residentie ontmoette ze ook een bijzondere vrouw die op een eilandje in de Seine woont en Italiaans spreekt: over deze onmoeting maakte ze de radiodocumentaire Senza Parole . Die werd, in een Engelstalige en Italiaanse versie, ook uitgezonden op Third Coast International Audio Festival 2014 en Internazionale (2015).

 

Ondertussen werkte Katharina als reporter voor onder andere Klara, Radio 1, VPRO, BBC World Service en NPR. In samenwerking met deBuren organiseerde ze Luister in het duister-avonden en Korte Golf, dé radiowedstrijd voor audioverhalen van drie minuten. 

 

De laatste jaren verschuift haar werkgebied steeds meer richting theater en live radio-performance. Ze werkte mee aan de voorstelling KOPfKINO en Radio Kiel. Samen met Inne Eysermans maakte ze een audiogids voor Cultuurcentrum Kortrijk en de performance Detroit live. Momenteel toert ze met Fotograf, een documentaire voorstelling over vervormde herinneringen waarin taal, beeld en audio live gecreëerd en vermengd worden. Daarvoor staat ze op het podium met Ingrid Leonard en Inne Eysermans. 

 

Vertel het verder: