Oud-Parijsresidenten in de kijker: Maud Vanhauwaert & Simone van Saarloos

In de aanloop naar de zevende editie van de schrijfresidentie, zetten we elke week twee alumni in de kijker. Wat ontstond er in Parijs en waar zijn ze nu mee bezig? Deze week: Maud Vanhauwaert & Simone van Saarloos
Lees/luister/kijk
Schrijfresidentie Parijs
Door Ellen Van Tichelt

Schrijver/woordkunstenaar/multitalent Maud Vanhauwaert resideerde tijdens de zomer van 2012 met deBuren in Huis Biermans-Lapôtre. Ze schreef er het gedicht Si vite, si loin, silencedat de eerste fundamenten legde voor de bundel Wij zijn evenwijdig, die in 2014 bij Querido verscheen. De bundel werd bekroond met o.a. de Herman de Coninck Publieksprijs 2015 en de Hugues C. Pernathprijs 2015. 

 

Mauds wegen blijven de onze op gezette tijdstippen kruisen. Vorig jaar trok ze opnieuw naar Parijs om er de lichting van 2017 te trakteren op inspirerende cadeautjes. Als schrijver nam ze het afgelopen jaar ook deel aan CELA, het Europese talentontwikkelingstraject waar deBuren één van de leidende partners is. Begin dit jaar nam ze op Gedichtendag de fakkel over van Maarten Inghels als stadsdichter van Antwerpen. In het kader daarvan treedt ze aan op Felix Poetry Festival, dat van 30 mei tot en met 15 juni op verschillende locaties plaatsvindt. Op 15 juni nodigt Maud drie internationale experimentele topacts uit naar Het Bos. Voor meer informatie kan je terecht op de website van het festival.

 

www.maudvanhauwaert.be 

In de zomer van 2014 verbleef Simone van Saarloos met deBuren in Parijs. Ze schreef er niet één tekst, maar een hele reeks. Voor haar vaste column in NRC Handelsblad liet ze zich inspireren door haar ontmoetingen en ervaringen in de Franse hoofdstad. De stukjes gaan over idealisme, flaneren, liedjes zingen en hokjesdenken. Daarnaast bezocht ze ook het kleine museum Maison de Balzac, wat haar inspireerde voor Massage Balzac een intrigerend verhaal over een masseuse, zweterige lichamen, Michel Houellebecq en een schep: 'Interactiviteit zou in huize Balzac niet op een scherm gebeuren, maar aan den lijve: authentiek fysiek.'

 

In mei publiceerde ze haar vierde boek: Enz. Het Wildersproces, een onderzoeksproject naar het fenomeen Geert Wilders. Aan de hand van een belichaamde, associatieve manier van kijken probeert ze als het ware in zijn hoofd te kruipen en te begrijpen hoe het werkt. Ze volgde alle procesdagen vanuit de rechtszaal, reisde naar Israël en verkleedde zich als Geert Wilders voor het carnaval in Venlo. Trouw noemde het op hun website 'een dapper project. [...] Van Saarloos kan schrijven en heeft lef. Misschien is van Saarloos op haar best als ze iets mag doen en niet louter bijwonen. Of, zoals ze zelf schrijft: 'Witnessing history vraagt om blikvernauwing; grote lijnen zien. Misschien ben ik liever dicht bij de werkelijkheid.

 

www.simonevansaarloos.nl 

 


Foto's Maud & Simone © Marianne Hommersom.

Vertel het verder: