Ik neuk, dus ik ben, vond De Sade. Meer dan lichamen zijn wij mensen niet. En meer dan vrijheid en plezier willen die lichamen niet. Dat gebiedt de natuur en met haar valt niet te redetwisten. De natuur is bovendien wreed en vies: het pleziert haar dat we ons laten gaan, op alle mogelijke manieren. Waarom zou het 'altaar van Sodom' anders zo verleidelijk dicht bij het 'altaar van Venus' zitten?
De Sade als advocaat van de erotische gelijkheid
De Sade als advocaat van de erotische gelijkheid tussen mannen en vrouwen
In die markies met zijn perverse verhalen vol pijn en onderwerping, vermoed je niet meteen een bondgenoot van het feminisme. Nochtans: schrijfster Angela Carter las zijn werk met feministische argusogen en werd verrast. Bij De Sade heeft iedereen het potentieel verdorven te worden.
Neem nu Juliette, uit de gelijknamige novelle: het onschuldige weesmeisje nestelt zich in de rol van ongenaakbare dominatrix, die aan haar wrede spelletjes plezier beleeft en er ook nog eens geld aan overhoudt. Anders dan bij zijn pornografische navolgers, die tot op vandaag vooral grossieren in mooie, onderdanig kronkelende vrouwenlichamen, zag Carter in De Sade een advocaat van de erotische gelijkheid. De vrouwen uit zijn verhalen zijn niet alleen maar slachtoffers van mannelijke belagers. Ook zij volgen hun verlangens, ontpoppen zich tot perverten.