Deelnemers schrijfresidentie 2015

(c) Marianne Hommersom
(c) Marianne Hommersom

Alma Mathijsen

Alma Mathijsen (1984) schreef een verhalenbundel, zeven toneelstukken en drie romans. Ze studeerde Beeld & Taal aan de Gerrit Rietveld Academie en Creative Writing aan het Pratt Institute in New York. Ze schrijft stukken voor onder meer Das Magazin, NRC Handelsblad, nrc.next, Het Parool en Playboy.

 

In Parijs ging Alma op zoek naar sporen van Lucebert. Meer nog, ze probeerde te Leven als Lucebert in Parijs. Het stuk werd gepubliceerd op Mister Motley. Daarnaast schreef Alma het korte verhaal Chateau Rouge, dat in voorpublicatie verscheen in De Titaan #8.

(c) Marianne Hommersom

An Vandermeulen

An Vandermeulen (1985) werkt op dit moment als communicatiemedewerker in de Brusselse Beursschouwburg. Ze studeerde Germaanse Talen (Nederlands-Duits) in Gent en Berlijn. Nadien bekwaamde ze zich in het onvoltooien van de opleidingen vrije grafiek en theaterregie. Schrijven doet ze enkel als er geen uitstel aan te pas komt.

(c) Marianne Hommersom

Celyna Demkes

Celyna Demkes (1991) is animator en schrijver. Haar korte films hebben op het Holland Animation Film Festival en Beeldbuis Festival gedraaid en daarnaast maakte ze onder meer werk voor de publieke omroepen en de Iraanse verkiezingen in 2013. Ze werkt als freelance schrijver voor onder andere Allop Magazine, schrijft proza en poëzie.

 

In Parijs schreef Celyna het korte verhaal Pekelzondag, waarin het hoofd van de Mata Hari een belangrijke rol speelt in het leven van de hoofdpersoon. Dit stuk werd gepubliceerd op Hard//hoofd. Ook schreef ze het korte verhaal Stoppeldagen over de vreemde fascinatie van een zoon voor zijn moeder.

(c) Marianne Hommersom

Charlotte Van den Broeck

Charlotte Van den Broeck (1991) behaalde de Master Engels - Duits aan de Universiteit van Gent en volgde de opleiding Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Ze publiceerde gedichten in het Liegende Konijn en stond op het podium bij Saint Amour, de Nacht van de poëzie en het Poëziebordeel. In 2015 verscheen haar debuutbundel Kameleon (de Arbeiderspers). deBuren liet hieruit tien gedichten naar het Duits vertalen. Begin 2017 bracht ze haar tweede dichtbundel Nachtroer uit. Najaar 2016 is Charlotte samen met Arnon Grunberg gastlandspreker op de Frankfurter Buchmesse.

 

In Parijs schreef Charlotte een gedicht voor elke dag van de week. Deze reeks Snede verscheen in voorpublicatie in Het Liegend Konijn (april 2016, #1). Ze schreef er ook het lange gedicht Dorst, dit gedicht werd gepubliceerd in DW B 2016 #1.

(c) Marianne Hommersom

Doruntina Islamaj

Doruntina Islamaj (1989) is redactrice bij VRT Nieuws. Eerder werkte ze voor Terzake, Reyers Laat en Radio 1, nu bij het actualiteitenprogramma De Afspraak op Canvas. Voordat ze de journalistiek indook, onderzocht ze de Communicatiewetenschappen en werkte ze in het BELvue Museum. In Parijs ging ze op zoek naar chagrin d'amour.
 

Doruntina onderzocht de verschillende standpunten omtrent het al dan niet terugvragen van Napoleontische roofkunst uit de Lage Landen en schreef een verhelderende tekst over het complexe debat: Wachten op Rubens. Het stuk verscheen op Canvas.be. Daarnaast maakte Doruntina een radiodocumentaire over liefdesverdriet in de stad van de liefde: Chagrin d'Amour.

(c) Marianne Hommersom

Fabiënne Rachmadiev

Fabiënne Rachmadiev (1985) woont en werkt in Antwerpen en Berlijn. Ze studeerde kunstgeschiedenis en filosofie en volgde een opleiding tot literair vertaler (Russisch, Engels, Duits). Ze schrijft gedichten, essays en kort proza en werkt graag samen met kunstenaars, bijvoorbeeld aan een geïllustreerde gids over Italiaans ijs.

 

Tijdens de residentie in de zomer van 2015 schreef ze het essay Parijse honden dat gepubliceerd werd in Terras no.11 (november 2016). Naar aanleiding van de aanslagen in Parijs op 13 november schreef ze er een addendum bij: Voor Le Bataclan, dat gepubliceerd werd op de-gids.nl.

(c) Marianne Hommersom

Gemma Venhuizen

Gemma Venhuizen (1985) studeerde geologie en werkt als freelance journalist, onder andere voor nrc.next en radio Vroege Vogels. Ze bracht reeds een paar boeken uit. Vaak schrijft ze over natuur en reizen. Ze was een tijdje schaapsherder in Nieuw-Zeeland en houdt van tangodansen, hardlopen en improvisatietheater.

 

In Parijs ging Gemma op zoek naar een gestolen dinosaurus in haar stuk De roof van de Maashagedis. In haar korte verhaal De kakkerlak wordt het hoofdpersonage met liefdesverdriet op sleeptouw genomen door... inderdaad, een kakkerlak.

(c) Marianne Hommersom

Helena de Groot

Helena de Groot (1983) is freelance radiomaker. Haar reportages, essays en verhalen zijn te horen op Radio deBuren, Klara en Radio 1. Daarnaast componeert ze de geluidsband voor theatervoorstellingen (‘t Arsenaal), audiogidsen (Museum M) en kunstinstallaties (BEssst). Ze doceert een gastcollege radiomaken aan het RITCS in Brussel.

 

Helena maakte een mooie radioreportage over wat de Parijsresidentie nu eigenlijk is: Een experiment in Parijs. Het werd uitgezonden op Radio 1. Tijdens Mais oui, Paris! deed ze een liefdesverklaring aan het essay in de vorm van een poetische rap. Herbeluister de tekst hier.

(c) Marianne Hommersom

Jan De Deken

Nadat Jan De Deken (1985) een master internationale politiek aan de Universiteit Gent behaalde - hij had al een bachelor journalistiek op zak - kocht hij een enkeltje naar Zuid-Amerika en begon als freelancer reportages te maken over de Amerika’s. In opdracht van Trouw en Ché, ging hij naar erg diverse, vaak vergeten streken in zes continenten. In het najaar van 2017 verscheen zijn debuut Melk, honing, kerosine bij uitgeverij Querido.

 

Jan leerde in Parijs Charlotte Van den Broeck kennen. Het portret Dichter in digitale tijden dat hij over deze jonge dichter schreef verschijnt in Knack (14.09.2015). Daarnaast dook hij de wereld van de Jazz Manouche in Op zoek naar de erfgenamen van Django Reinhardt. Dit artikel werd gepubliceerd in Knack (08.02.2017).

(c) Marianne Hommersom

Jana Antonissen

Jana Antonissen (1992) studeerde Theater-, Film- en Literatuurwetenschappen en Engels in Antwerpen met een tussenstop Theaterwissenschaft in Berlijn, een stad waar ze met enige escapistische regelmaat naar blijft terugkeren. Haar werk werd o.a. gepubliceerd in De Morgen, Humo, Oogst Magazine, Hard//hoofd en De Titaan.

 

Jana en fotografe Sanne De Wilde maakten nachtelijke wandelingen met Nederlanders en Vlamingen in Parijs langs hun favoriete locaties. De reportage Minuit, Paris s'éveille - nachtwandelingen werd gepubliceerd in De Morgen Magazine (3.10.2015). Daarnaast schreef ze het korte verhaal Poppers in Parijs.

(c) Marianne Hommersom

Jente Hoogeveen

Jente Hoogeveen (1992) is schrijver, illustrator en ontwerper. Ze studeerde aan de Kunstacademie in Den Haag en werkt sindsdien hard aan haar carriere als schrijver. Ze schreef onder meer voor de-Gids.nl en De Titaan, maakte een serie beeldverhalen voor Passionate Platform en korte luisterverhalen voor Opium op 4. Ze werd onlangs illustrator bij Hard//hoofd

 

Jente bezocht heel wat musea in Parijs en door een paar van de schilderijen die ze zag liet ze zich inspireren tot korte verhalen. Zo was een schilderij van Vincent van Gogh tot de tekst Een goed excuus. Het verhaal Kraaien, geïnspireerd door Le peintre dans sons atelier van Henri Matisse werd gepubliceerd op Hard//hoofd.

(c) Marianne Hommersom

Jolien Paeleman

Jolien Paeleman (1984) is lezer, schrijver, architect. Ze was eerst een blijmoedig en later melancholisch kind met een gelukkige jeugd, een moeder, een vader, een oudere zus. Ze veranderde één keer van middelbare school en één keer van ouderlijk huis. Ze ging alleen wonen toen ze ging studeren in Gent en heeft daar op zeven verschillende adressen onderdak gevonden. Van geen enkele heeft ze spijt. Van Gent ging het naar Rome, op drie plaatsen, slechts één daarvan bleek een slechte keuze. Vandaag zoals vroeger verblijft ze, soms zonder dit te beseffen, vooral in eigen hoofd.

 

In Parijs schreef Jolien het essay Dérive d'été bij het schilderij Dimanche d'été à la Grande Jatte van Georges Seurat. Het essay verscheen in voorpublicatie in Oogst (#2 2016).
Ook schreef Jolien het artikel Een gebouw als een muziekstuk over het Collège Néerlandais en architect Willem Marinus Dudok. De tekst werd gepubliceerd op de blog van Ons Erfdeel en verscheen in Franse vertaling in Septentrion (#2 2016).

(c) Marianne Hommersom

Len Buggenhout

Len Buggenhout (1987) is bio-ingenieur en volgde ook de masteropleiding Journalistiek aan de VUB. Dat laatste combineerde hij met zijn job als leerkracht wiskunde en wetenschappen aan een middelbare school in Brussel. Hij werkte voor voor De Standaard, De Morgen, MO*, Humo en Knack.be. Daarnaast blogt hij over zijn thuisstad Brussel.

 

Len dook de geschiedenis in en onderzocht de Napoleontische roofkunst. Zijn artikel Spoorloos: Rubens en Van Dyck werd gepubliceerd op de blog van Ons Erfdeel. Hij dook ook zijn eigen geschiedenis in terwijl hij kijkt naar de aankomst van de Tour de France en schreef daarover het stuk Tourscherven, dat gepubliceerd werd op Hard//hoofd.

(c) Marianne Hommersom

Ruben Demasure

Ruben Demasure (1986) bedrijft freelance filmkritiek. Hij schreef onder meer voor Rekto:verso, MUBI, Filmmagie, De Filmkrant en DeWereldMorgen. Hij is redactieraadslid van de cinefiele platformen Photogénie en Sabzian. Hij is historicus en was vier jaar assistent Filmstudies & Visuele Cultuur aan de Universiteit Antwerpen.

 

Ruben deed in Parijs een Cinefiele pelgrimage langs acht bioscopen in de 'capitale du cinéma', de tekst werd gepubliceerd op Sabzian.be. Ook dook hij de archieven in van de Cinémathèque Française voor een stuk over de film La Jetée: Jacques Ledoux, Brusselse beeldendokter in Parijs. Ook dit artikel werd op Sabzian gepubliceerd.

(c) Marianne Hommersom

Sanne De Wilde

Sanne De Wilde (1987) studeerde in 2012 af aan het KASK in Gent met het fotoboek The Dwarf Empire, waarmee ze meermaals in de prijzen viel. Ook haar portrettenreeksen van albino’s Snow White en Samoa Kekea werden bekroond. De British Journal of Photography selecteerde haar als een van ‘the best emerging talents from around the world'. Sinds 2013 werkt ze als fotograaf bij de Volkskrant. Voor deBuren fotografeerde ze een citybook over Gent.

 

Met Jana Antonissen maakte Sanne de reportage Minuit, Paris s'éveille - nachtwandelingen. De foto's en de tekst werden gepubliceerd in De Morgen Magazine (3.10.2015). Ze ging ook op pad met Jan De Deken voor zijn artikel over de erfgenamen van Django Reinhardt. Daarnaast maakte ze een eigen fotoreeks over Parijs.

(c) Marianne Hommersom

Sytske van Koeveringe

Sytske van Koeveringe (1988) schrijft. In 2014 is ze afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld academie, richting beeld en taal. Ze is onderdeel van het Slow Writing Lab, het talentontwikkelingsprogramma van het Letterenfonds. Haar debuut, Het is maandag vandaag, verscheen bij De Bezige Bij. Meer verhalen zijn te lezen op de-Gids.nl, Hard//hoofd, Mister Motley, deFusie en Tijdschrift Ei.

 

Sytske volgde - geïnspireerd door het Fluxus-gedachtegoed - de lachende Parijzenaars en schreef daarover de tekst Rechtdoor maar weer. Een ingekorte versie werd gepubliceerd op Hard//hoofd (14.06.2016).

(c) Marianne Hommersom

Tiffany Mestdagh

Tiffany Mestdagh (1989) is een viertalige journaliste. Ze houdt van de wereld en van andere culturen. Ze werkt als freelancejournalist voor Le Courrier en werkte als stagiair en projectmedewerker bij de VRT. In 2014 won ze de prijs voor 'Beste geschreven artikel' van Belgodyssee.

 

In Parijs sprak Tiffany met de Vlaamse kunstenaar Andre Goezu. Ze schreef daarover het artikel Herinner mij: over gravures, joden en een Vlaamse artiest in Parijs. Haar stuk verscheen in Vlamingen in de wereld. Daarnaast maakte ze de reportage Na 11 november: samenwerking tussen religies, over de vereniging Coexister, waar jongeren uit de drie grote monotheïstische godsdiensten samenkomen.

(c) Marianne Hommersom

Lotte Loncin

Lotte Loncin (1987) studeerde Oost-Europese talen en culturen en Nederlands aan de Universiteit van Gent. Ze werkte als vertaler bij de dienst dramaturgie van De Munt, was vervolgens redactiemedewerker bij CultuurNet Vlaanderen en werkt nu als communicatiemedewerker bij deBuren. Met het Gents Collectief van Poëzievertalers vertaalt ze Russische poëzie. Ze publiceerde recensies bij Kunsttijdschrift Vlaanderen en Poëziekrant.

(c) Jente Hoogeveen

Marianne Hommersom

Marianne Hommersom (1983) studeerde fotografie aan de Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent en volgde een master Filmstudies en Visuele Cultuur aan de Universiteit Antwerpen. Momenteel werkt ze voor deBuren, vooral rond het project citybooks en de Parijsresidentie. Daarnaast fotografeert ze voor zichzelf en voor anderen en stelt ze haar werk af en toe tentoon. In de zomer van 2012 maakte ze een eerste fotoserie in Parijs: Scenes of Wonder - Paris. In 2013 resulteerde de residentie in het in eigen beheer uitgebrachte fotoboek Et dans ce cas seulement en een gelijknamige tentoonstelling. Ze portretteerde ieder jaar de deelnemers tijdens hun residentie. Bekijk hier de de groep van 2012, van 2013, van 2014, van 2016 en van 2017.